Teamontwikkeling: Kwetsbaar durven zijn

Teamontwikkeling: Kwetsbaar durven zijn


‘Wat vind je ervan dat een deel van de teamleden zich niet laat horen?’ vraag ik.
‘Lastig,’ 
zegt hij.
‘Wat maakt dat je dat lastig vindt?’
‘Nou, gewoon heel moeilijk.’

Tijdens deze training teamontwikkeling merk ik opnieuw het gebrek aan vertrouwen. Het niet open naar elkaar durven zijn. Vertrouwen is de basis van een goed lopend team. Als dat er niet is, voelt alles als een worsteling.


‘Wat is het eerste woord dat bij je opkomt als jij aan het woord bent en steeds dezelfde mensen niet reageren?’ vraag ik.
‘Ik weet het niet,’ 
zegt hij.
‘Er is geen goed of fout, ik ben gewoon nieuwsgierig,’ 
stel ik hem gerust.

Hij kijkt de groep rond, beetje over de hoofden heen, en dan weer naar mij. 


‘Ik ben vaak de eerste die reageert en dan krijg ik ook alles over me heen. Dat is niet altijd fijn, maar het is gewoon zo. Dat heb ik altijd al gehad. Ik vind het een beetje makkelijk om niet te reageren,’ zegt hij terwijl hij omlaag staart.

Ik merk aan alles dat we er nog niet zijn. De woorden ‘beetje makkelijk’ zijn te licht, ze kloppen niet met zijn lichaamstaal.  


‘Is dat werkelijk wat je ervan vindt, een beetje makkelijk? Of vind je het laf?’ vraag ik.

Hij deinst iets achteruit en kijkt snel rond, waarbij hij vliegensvlug de groep peilt. Mijn woordkeus doet iets met hem.


‘Nou nee, zo zou ik het niet direct noemen.’

Ik realiseer me dat de lijn tussen open zijn en weer dichtklappen heel dun is. Ik besluit niet door te vragen naar een beter passend woord.


‘Je bent de eerste die reageert en het zijn weer dezelfde teamleden die niet reageren,’ zeg ik. ‘Je denkt “lekker makkelijk”, en wat denk je nog meer?’
‘Je kan toch wel je mening geven! Waarom zeggen ze nou niks?’ 
antwoord hij.

De vraag blijft in de lucht hangen.


‘Heb je het wel eens gevraagd waarom iemand zich niet laat horen?’
‘Nee, eigenlijk niet.’

Ik stel de vraag aan de groep en wat volgt, is een open gesprek.

Vertrouwen is de basis

Het is iets wat ik vaker zie. We denken te weten wat de ander denkt en vinden daar iets van. Als we deze aannames niet checken, vragen of het klopt, werken we in een schijnwerkelijkheid. En daar gaat veel tijd en energie aan verloren. 

Totdat we erover gaan praten, en zonder direct te oordelen vragen gaan stellen. Dan ontstaat er een écht gesprek. Waarin we dichter bij elkaar komen, en elkaar werkelijk leren kennen.

Daarom is vertrouwen de basis van een goed werkend en hecht team. Je kwetsbaar kunnen opstellen en erop kunnen vertrouwen dat die kwetsbaarheid niet tegen je gebruikt zal worden.